Barion Pixel

A Google algoritmus frissítéseinek rövid története

 Kategória: Keresőoptimalizálás

Manapság a SEO némileg eltér a 10 éve használttól. Ennek egy fontos oka van: a keresőmotorok folyamatosan fejlesztették algoritmusaikat, hogy a lehető legjobb eredményt adják a böngésző, kereső emberek számára. Az elmúlt évtizedben a Google, mint vezető keresőmotor, számos lényeges frissítést vezetett be, és mindegyik jelentős hatással volt a SEO legjobb gyakorlataira. Íme egy – korántsem teljes – lista a Google algoritmus eddigi fontos frissítéseiről, valamint azoknak a keresésre és a SEO-ra, mint fejlesztői, fenntartói feladatra gyakorolt hatásáról.

Tudja már, hogy a Google vadonatúj rangsorolási tényezőt jelentett be? Az oldalélményt tartalmazó frissítés valamikor 2021-ben indul el. Ez az úgynevezett Core Web Vitals-ról szól; mutatók, amik jelzik, hogy az emberek kellemesnek érzik-e az Ön webhelyét vagy sem.

2011 – Panda

Nyilvánvaló, hogy a Google jóval 2011 előtt megvolt már. Kezdjük a Pandával, mert ez volt az első nagyobb frissítés a „modern SEO” korszakában. A Google Panda frissítés olyan webhelyek kiszűrésével próbálkozott, amiket pusztán a keresőkben való rangsorolás céljából hoztak létre. Leginkább az oldalra vonatkozó tényezőkre koncentrált. Más szóval meghatározta, hogy egy webhely valóban felajánlotta-e a látogatók által használt keresési kifejezéssel kapcsolatos információkat.

Két típusú webhelyet érintett különösen súlyosan a Panda frissítés:

Társított webhelyek (főleg vagy kizárólag más oldalakra mutató linkeket tartalmaztak).
Nagyon kevés tartalmú webhelyek.

Az első kiadása után a Google rendszeresen újra futtatta a Panda algoritmust, és 2016-ban felvette a fő Google algoritmus részeként. A Panda frissítés véglegesen befolyásolta a SEO-t, mivel a webhelytulajdonosok már nem tudták megúszni egy alacsony minőségi oldallal hátrasorolás (vagy büntetés) nélkül.

2012 – Venice (Velence)

A Google Venice figyelemre méltó frissítés volt, mivel megmutatta, hogy a Google megértette, hogy a keresők néha a helyi eredményeket keresik. A Venice után a Google keresési eredményei az Ön által megadott (megengedett) hely vagy IP-cím alapján tartalmazzák az eredményeket.

2012 – Penguin (Pingvin)

A Google Penguin frissítése a webhelyek más webhelyekről kapott linkjeit vizsgálta. Elemezte, hogy a webhelyre mutató visszalinkelések valódiak-e, vagy megvásárolták-e őket a keresőmotorok becsapására. Korábban sok ember fizetett a linkekért. Ez volt a rangsor növelésének rövidebb útja (az erdőn át 😉 ). A Google Penguin frissítése megpróbálta visszafogni a linkek vásárlását, cseréjét vagy más módon mesterséges létrehozását. Ha mesterséges linkeket talált, a Google negatív értéket rendelt az érintett webhelyhez, nem pedig azt a pozitív linkértéket, amit az oldal korábban kapott volna. A Penguin frissítés az első megjelenése óta többször futott, és a Google 2016-ban hozzáadta a Google algoritmus magjához.

Ahogy el lehet képzelni, leginkább a sok mesterséges linkkel rendelkező webhelyeket érinti keményen. Eltűntek a keresési eredmények közül, mivel az alacsony minőségű linkek hirtelen negatív, nem pedig pozitív hatással voltak a rangsorukra. A Penguin véglegesen megváltoztatta a linképítést: már nem elegendő az alacsony erőfeszítéssel járó, fizetős linkek megszerzése. Ehelyett egy sikeres linképítési stratégia felépítésén kell dolgozni, hogy a webhely tulajdonosa a releváns linkeket értékes forrásokból szerezze be.

2012 – Pirate (Kalóz)

A Pirate frissítés a szerzői jog által védett tartalom illegális terjesztése ellen küzdött. A (sok) DMCA (Digital Millennium Copyright Act) webhelyre vonatkozó kérelmet első alkalommal értékelte negatív rangsorolási tényezőként.

2013 – Hummingbird (Kolibri)

A Hummingbird-frissítés során a Google lefektette a hangalapú keresés alapjait, ami egyre fontosabbá vált (és ma is egyre fontosabbá válik), mivel több eszköz (Google Home, Alexa) használja. A Kolibri nagyobb figyelmet fordít a lekérdezés egyes szavaira, biztosítva, hogy a teljes kereső-kifejezést figyelembe vegye, nem csak egyes szavakat. Miért? Azért, hogy jobban megértse a felhasználó lekérdezését, és hogy meg tudja adni a pontos választ pusztán egy eredménylista helyett.

A Kolibri frissítés hatása nem volt azonnal egyértelmű, mivel nem közvetlenül a rossz gyakorlatok megbüntetésére irányult. Végül leginkább azt az álláspontot érvényesítette, hogy a SEO szövegnek olvashatónak kell lennie, természetes nyelvet kell használnia, és nem szabad túloptimalizálni ugyanarra a néhány szóra, hanem inkább szinonimákat érdemes használni ismétlések helyett.

2014 – Pigeon (Galamb)

2014-ben egy újabb madárral 😉 kapcsolatos Google-frissítés következett a Google Pigeon-nal, ami a helyi SEO-ra koncentrált. A Galamb frissítés mind az eredményoldalakat, mind a Google Térképet érintette. Pontosabb lokalizációhoz vezetett, előnyben részesítve a felhasználó tartózkodási helyéhez közeli eredményeket. Célja volt továbbá, hogy a helyi eredményeket relevánsabbá és minőségibbé tegye, figyelembe véve az organikus rangsorolási tényezőket.

2014 – HTTPS / SSL

A biztonság fontosságának hangsúlyozása érdekében a Google úgy döntött, hogy ad egy kis plusz rangsorolást azoknak a webhelyeknek, amelyek helyesen alkalmazták a HTTPS-t, hogy biztonságos legyen a webhely és a felhasználó közötti kapcsolat. Abban az időben a HTTPS-t súlytalan rangsorjelként vezették be. De így a Google már utalt a titkosítás fontosabbá tételének lehetőségére, és ezáltal a webmestereknek időt kellett szakítaniuk a megvalósításra.

2015 – Mobilfrissítés

A SEO szakma ezt a Google frissítést „Mobilgeddon” névre keresztelte, mivel úgy gondolták, hogy ez teljesen felkavarja a keresési eredményeket. 2015-re a Google keresési lekérdezésének több mint 50%-a már mobileszközökről érkezett, és valószínűleg ez vezetett ehhez a frissítéshez. A Mobilfrissítés rangsorelőnyt adott a mobilbarát webhelyeknek a Google mobil keresési eredményeiben. Drámai beceneve ellenére a mobilfrissítés nem rontotta el azonnal a legtöbb weboldal rangsorát. Ennek ellenére ez a fontos váltás vezette be a mobilok egyre növekvő jelentőségét.

2015 – RankBrain

A RankBrain már egy korszerű (sic!) Google algoritmus, ami gépi tanulást alkalmaz a lekérdezések kezelésére. Találgat az ismeretlen szavakról, hogy hasonló jelentéssel bíró szavakat találjon, majd releváns eredményeket kínáljon. A RankBrain Google algoritmus elemezte a korábbi kereséseket, meghatározta a legjobb eredményt az öntanulás érdekében.

Kiadása újabb nagy lépést jelentett a Google számára a keresések jelentésének jobb megfejtése és a legjobban illeszkedő eredmények szolgáltatása érdekében. 2016 márciusában a Google elárulta, hogy a RankBrain a rangsor három legfontosabb jelének egyike. Más rangsorolási tényezőktől eltérően nem lehet igazán optimalizálni a RankBrain-re a hagyományos értelemben, csak minőségi tartalom megírásával. Ennek ellenére az eredményoldalakra gyakorolt hatása tagadhatatlan.

2016 – Possum

2016 szeptemberében elérkezett az ideje egy újabb helyi frissítésnek. A Google Possum algoritmusfrissítése számos módosítást alkalmazott a Google helyi rangsorszűrőjében a helyi keresés további javítása érdekében. A Possum után a helyi eredmények változatosabbak lettek, inkább a kereső fizikai helyétől és a lekérdezés megfogalmazásától függően. Egyes vállalkozások, mivel nem teljesítettek jól az organikus keresésben, könnyebben rangsorolódtak helyileg e frissítés után. Ez a frissítés a helyi keresést függetlenebbé tette az organikus eredményektől.

2018 – (Mobil) Sebességfrissítés

Elismerve a felhasználók gyors információszolgáltatás iránti igényét (~türelmetlenségét), a Google végrehajtotta ezt a frissítést, ami az oldalsebességet rangsoroló tényezővé tette a mobil kereséseknél, ahogy az asztali kereséseknél is megtörtént korábban. A frissítés leginkább a különösen lassú mobil verziójú webhelyeket érintette.

2018 – Medic

Ez az átfogó algoritmus-frissítés meglehetősen felkavarta az érintetteket, mert némi elmozduláshoz vezetett a rangsorban. Noha viszonylag sok orvosi webhelyet rangsorolt alacsonyabban, a frissítés nem kizárólag rájuk irányult, és nem világos, hogy mi volt a pontos célja. Lehet, hogy arra tett kísérletet, hogy az eredményeket jobban illessze a keresők szándékához, vagy talán a felhasználók jólétének megóvását célozta meg a (Google által meghatározott) rosszhírű információktól – mindenki értse, ahogy akarja 😉 .

2019 – BERT

A Google BERT frissítését „az elmúlt öt év legnagyobb változásának” jelentették be, amely „minden tíz keresésre kihat”.

Ez egy gépi tanulási algoritmus, egy neurális hálózat-alapú technika a természetes nyelv feldolgozásához (NLP). A BERT név rövidítése: Kétirányú kódoló ábrázolások a transzformátoroktól (Bidirectional Encoder Representations from Transformers).

A BERT kitalálja a szó teljes kontextusát, mivel megnézi az előtte és utána érkező szavakat. Más szavakkal, a mondatban szereplő összes szó kontextusát és viszonyait használja, nem pedig egyenként egymás után. Ez azt jelenti: nagy előrelépés a keresési lekérdezés és a mögötte álló szándék értelmezésében.

2020 – Core Web Vitals

2020 május elején a Google bejelentette a Web Vitals-t – egy alaposan kidolgozott új mérőszám-halmazt, aminek segítségével bárki meg tudja határozni, a webhelyét hol kell javítani. Ezen új mérőszámok között van egy olyan mutatókészlet, amire minden webhelytulajdonosnak összpontosítania kell. Ez az úgynevezett Core Web Vitals.

A Google vadonatúj rangsorolási tényezőt jelentett be. Az oldalélményt tartalmazó frissítés valamikor 2021-ben indul el. Ez az úgynevezett Core Web Vitals-ról szól; mutatók, amik jelzik, hogy az emberek kellemesnek érzik-e az Ön webhelyét vagy sem.

2020 – Discover (Felfedezés)

A Google Discover a felhasználók számára a keresés teljesen más módját kínálja. Valójában ez nem is igazán keresés – ez a tartalom lekérdezés nélküli felfedezése, ami megfelel az Ön preferenciáinak és érdeklődésének. Új tartalmat javasol a keresési tevékenysége és a Discover alkalmazással való interakció alapján. És megtanulja, mit szeret, így a következő használatkor még jobb tartalmat tud nyújtani. De hogyan érheti el tartalmait a Discover szolgáltatásban?

A Google Discover egy mobilélmény, ami lehetővé teszi olyan tartalmak felfedezését, amelyekre még nem is tudta, hogy szüksége van. Teljesen más keresési élményről van szó, vagyis a keresés többnyire megszűnik létezni. Ha a rendszer eleget tanul Önről, egyszerűen söpörjön tovább, és új, releváns tartalmakat kap.

A Google tartalmat javasol a felhasználónak a keresési és az eszközön talált tevékenységek alapján. Megvizsgálja a webes és az alkalmazásbéli aktivitást, a helyelőzményeket és a helybeállításokat.

A Google Discover már maga a keresés nélküli találat.

Összefoglaló: A Google algoritmus-frissítéseivel kapcsolatos elvárások

Mint látható, a Google a 2010-es évek eleje óta egyre fejlettebb. Az évtized korai jelentős frissítései a spam eredmények elleni küzdelemre és a rendszert átverni próbáló webhelyekre összpontosítottak. De az idő előrehaladtával a frissítések egyre inkább hozzájárultak a keresési eredményekhez, hogy az asztali, mobil és helyi lekérdezőknek pontosan azt biztosítsák, amit keresnek. Nyilvánvalóan az oldalélmény rangsorolási tényező szépen beilleszkedik ebbe a gondolatmenetbe. Míg az algoritmus kezdetben is fejlett volt, az évek során történt kiegészítések, beleértve a gépi tanulást és az NLP-t, abszolút korszerűvé teszik.

Mivel folyamatosan a keresési szándékra összpontosítunk, valószínűnek tűnik, hogy a Google Keresés továbbra is arra koncentrál, hogy tökéletesítse a keresési lekérdezések értelmezését és ennek megfelelően alakítsa ki az eredményoldalakat. Érthető, hiszen a missziójuk „a világ információinak rendezése, és általánosan hozzáférhetővé és hasznossá tétele”. De ez bármilyen irányba is tart, a kiváló vevőszerző webhely létrehozása mindig a követendő út!

internetes ügyfélszerzés, SEO tanácsadás

SEO tanácsadás cégvezetőknek

  • Kiszervezné a napi több órás SEO-tevékenységét?
  • Új vállalkozást indított 1 éven belül?
  • Megelőzik a versenytársai a találati listában?
  • Új piacokra készül betörni?

internetes ügyfélszerzés, SEO tanácsadás

SEO tanácsadás cégvezetőknek

  • Kiszervezné a napi több órás SEO-tevékenységét?
  • Új vállalkozást indított 1 éven belül?
  • Megelőzik a versenytársai a találati listában?
  • Új piacokra készül betörni?

Javasolt további cikkek
autimatikus frissítéswordpress hitelesítés 2021