
Csak egy gyors kampány kellene – és más önámító mondatok, amik nem hoznak ügyfeleket
Az utóbbi hónapokban ismét sokszor hallom: „Most csak egy gyors kampány kéne.” Ismerős? A szándék nem rossz – a vállalkozó lépni akar, ügyfeleket szeretne. De ez a mondat gyakran nem vezet eredményhez. Sőt, sok esetben épp ez akadályozza meg, hogy valódi, mérhető növekedés induljon el.
Nézzük meg, mit jelent ez a mondat valójában – és miért érdemes máshogyan gondolkodni.
A gyors kampány nem egyenlő gyors eredménnyel
Egy régi ügyfelem, Judit, akinek anno a weboldalát én készítettem, nemrég azzal keresett meg, hogy „valami gyors hirdetést kéne csinálni”, mert az egyik szolgáltatása épp aktuális, és „nem akar lemaradni a szezonról”. A probléma csak az volt, hogy sem a weboldala nem volt naprakész, sem a hirdetési fiókja nem volt karbantartva, és nem is volt semmilyen aktív kampánystruktúrája, amin belül ezt a gyors akciót el lehetett volna indítani.
Ha csak hirdetési kreditet öntünk egy kampányra, de nincs megfelelő előkészítés, céloldal, mérés, szegmentáció, akkor olyan ez, mint ha egy autóversenyző az utolsó körben akarna beszállni a futamba – tankolás, edzés és gumicsere nélkül. Lehet, hogy beindul, de nem fog célba érni.
A gyors kampány nem lehet az első lépés. Az a gyorsítás, ami csak a már meglévő stratégiát turbózza. Nem a start.
Egy gyors kampány (egyetlen hirdetés) önmagában nem jelent marketingstratégiát
Judit kérésének egyik visszatérő momentuma az volt: „Most ne folyamatos reklám legyen, csak csináljunk valamit, amire rá tudnak kattintani.” Ez a mondat tipikusan azt mutatja, hogy nincs meg az a megértés, amitől a hirdetés valóban működik.
Mert mit jelent az, hogy „csináljunk egy gyors kampányt”?
- Ki a célközönség?
- Melyik kulcsszóra reagálunk?
- Milyen a versenyhelyzet?
- Mennyire optimalizált a céloldal?
- Van-e már történeti adatunk a hirdetési fiókban?
Ezek az adatok nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy ne csak pénzt költsünk, hanem tanuljunk és fejlődjünk is a kampányból. Egy elemző típusú vállalkozó pontosan tudja: az adat nélküli döntés találgatás. Az adatalapú marketing viszont eszköz a kiszámítható növekedéshez.
A kapcsolatépítést nem lehet megspórolni egyetlen hirdetéssel
Judit weboldala egyébként szépen kialakított, informatív, de nincs hirdetésre optimalizálva, mert 2017-ben még csak az volt az igény, hogy legyen a cégnek egy webnévjegye. Amikor azt mondta, hogy „csak legyen egy hirdetés, ami behozza az ügyfelet”, elfelejtette, hogy a hirdetés csak az első villanás. A kapcsolat ott kezdődik, amikor a látogató érzi: „ez az ember érti a problémámat”.
Egy gyors kampány ehhez nem tud hozzájárulni. Nem mutatja meg, ki áll a szolgáltatás mögött, nem ad érzelmi bizalmat, nem épít hidat. Ha a honlap sablonos, vagy ha nem ad választ az érdeklődő valódi kérdésére („miért épp Ön?”), akkor egy kattintás után ugyanúgy távozik a látogató, mint ahogy jött.
Egy hirdetés nem pótolja az emberi kapcsolatot. A weboldal, a szövegek, a stílus – mind azt kell sugározza: „itt törődnek velem”. Ezt nem lehet „gyorsban” megcsinálni.
A gyors kampány nem stratégia. És Ön stratégiai gondolkodó.
Judit tulajdonosként pontosan tudja, mit akar. A cége biztosítási tanácsadással foglalkozik, azaz az ügyfelek élete szó szerint azon múlik, hogy jól dönt-e vagy sem. Ő maga is olyan ember, aki nem szereti a felesleges köröket, és hatékonyan akar haladni. De épp ezért volt fontos elmondani: egy kampány önmagában nem eredmény. Egy folyamat része kell legyen.
A stratégiai előny azoké, akik rendszerben gondolkodnak. Akik nem ad hoc akciókat akarnak, hanem hosszú távú láthatóságot, jobb pozíciót a keresőben, hirdetési előnyt a versenytársakkal szemben. Ehhez pedig nem az kell, hogy „most gyorsan csináljunk valamit”, hanem hogy okosan indítsunk valamit, ami aztán hatékonyan dolgozik Ön helyett is.
Ne a gyorsaság legyen a cél – hanem az eredmény
A hirdetések gyorsan el tudják égetni a büdzsét – de ettől még nem lesz ügyfél. Ahhoz rendszer, következetesség és stratégia kell. Ezeket segítek felépíteni a tanácsadás során.
Ha úgy érzi, hogy már túl sokszor próbálkozott gyors megoldással – itt az ideje másként hozzáállni.
