
Új trend: Brutalizmus – egyedi weboldal 2017-ben
A divattrendekkel az az egyik gond, hogy amikor uralnak egy piacot, mint a művészeti vagy kulturális, a követők egyszer csak megelégelik a kemény munkát, hogy megőrizzék egyediségüket. Miközben mind modernül és trendinek néznek ki, egy idő után nehéz megkülönböztetni egyiket a másiktól.
A formatervezési és divatipar különösen érintett a kérdésben, és ez alól a webdizájn sem kivétel. Csak nézzük meg a 2014 óta fejlődő trendeket, amik még 2016-ban is kifejtették hatásukat. Hadd találjam ki: egy egyedi weboldal (talán az Öné is) így néz ki most: egy nagy, teljes képernyőt elfoglaló képpel vagy videóval kezdődik, előterében néhány “Mi…”-vel kezdődő mondat a személyről vagy brand-ről, amit néhány szekció követ nagy felületű képekkel vagy szövegekkel, néhány mérföldkő animált adatokkal, majd ügyfélvélemények, kötelező jelleggel. Végül – a hab a tortán – egy akcióra felhívó gomb egy kis hívogató szöveggel körítve.
Egyedi weboldal, ami nem is annyira egyedi
Az a probléma a divat-követő dizájnokkal, hogy a nagyon különböző tapasztalatú, képzettségű és tehetségű webfejlesztők mind ugyanazt a néhány divatos sablont követik és használják, ezért nem derül ki, hogy
melyik webfejlesztő
-
értette meg a megbízója üzleti célját,
-
elemezte a leendő weboldal célcsoportjának igényeit, és
-
gondolta végig, hogy az elkészítendő weboldal mennyire lesz alkalmas marketing kampányok alapjául szolgálni.
Az sem derül ki, hogy melyik webfejlesztőnek van elegendő üzleti tapasztalata, hogy a megbízója számára a fentieket érthetően, szakzsargon nélkül magyarázza el.
Így aztán nagyjából egy időben nagyjából sok egyforma “egyedi weboldal” jelenik meg az interneten, amik dizájnban nem sokban különböznek egymástól.
Itt vagyunk 2017-ben, és azt látjuk, hogy az elmúlt 2 évben a kis helyi vállalkozásoktól kezdve a nagy globális brand-ekig mind ugyanazt csinálták, nagyon hasonló dizájnt követtek – és ezzel szinte mindenki egyformává vált. Bármilyen weboldalt is tervez, ne kövesse tovább – itt az idő a változtatásra!
A minimalista dizájn unalmas. A lapos dizájn halott. Egyedi weboldal? Legyen “brutális”!
Életének utolsó éveiben Steve Jobs valószínűleg nem volt tisztában azzal, hogy az elmenetele után nagyon hamar egy új dizájn stílus üti föl a fejét, aminek kimondott célja az Apple által teremtett dizájn-kultúra megölése a maga minimalista megközelítésével. A minimalizmus egyik alapvetése az volt, hogy magát az eszközt is minimalista csomagolásba rejtette, így a kezelőfelületének is minimalistának kellett lennie. E dizájn stílusok közül a legnagyobb teret a lapos dizájn koncepció szerezte az elmúlt két évben.
“A brutalizmus visszatérés a “laposság előtti” korszakhoz, árnyékok és átmenetek használatával, de már egy új módon.”
A korrektség kedvéért voltak elmozdulások a realizmus felé a Material Design és a Lapos 2.0 bevezetésével, de mára, ami igazán nagy változás a lapos dizájnhoz képest, az az, amit Brutalizmusnak neveznek. A Brutalizmus egy visszatérés a laposság előtti korszakhoz, árnyékok és átmenetek használatával, de már egy új módon. Álljon itt alább a Brutalizmus néhány meghatározó eleme. Ha ezeket figyelembe veszi a weboldala tervezésénél, biztos lehet benne, hogy ki fog tűnni a tömegből:
Használjon színeket
A kicsi színes foltok kora a nagy szürke háttér előtt lejárt. Használjon élénk színeket. A weboldala meséljen történetet nem csak szöveggel, hanem színekkel is. Ne féljen nagy, színes felületeket használni akár egymás szomszédságában, egy oldalon belül.
Barátkozzon a színátmenetekkel
Az átmenetek tilosak voltak a lapos dizájn korában. A Material Design visszahozta őket, de egy kissé zavarosan, de mostanra a Brutalizmus szerves részei ismét. Ne habozzon nagy, színátmenetes felületeket alkalmazni, akár előtte egy szintén átmenetes oldalelemmel.
Szabálytalan elrendezés
Ha körülnéz a weben, szépen dobozokba rendezett tartalmú weboldalakat talál – a dobozok rácsozatba, sorokba, oszlopokba rendezettek, és így szabályosak. Vegye a bátorságot és alkalmazzon rácsnélküli elrendezést a tartalma számára. Egy asszimetrikus elrendezéssel fel fogja magára hívni a figyelmet.
A legjobb sztori az Ön története
Bízzon Önmagában, az Ön története egyedi. Legyen vonzó; ne másolja, amit a többiek csinálnak. Tegye és jelenítse meg azt, amiről azt gondolja, a legjobban szolgálja a brand-jét. Kezdjen neki leírni a saját történetét. Ez lehet egy bekezdésnyi szöveg, vagy csupán egy ikon meg egy szlogen, ami elég erőteljes ahhoz, hogy ott tartsa az érdeklődőt az oldalon, és rávegye, hogy továbbgörgessen.
A vízszintes szekciók túlhaladottak. “Gyúrjon” egy formabontó elrendezésre
A vízszintes szekciókra felszabdalt weboldalakat már minden webfejlesztő használja, így unalmasak lettek. Hallatni akarja a hangját 2017-ben? Készíttessen játékosabb elrendezést, ferde, átlós vonalakkal. Akár meg is oszthatja a képernyőt asszimetrikus oszlopokra.
Az igazi ízt a cinemagraph-ok adják meg
A web visszatérésében Burutális gyökereihez a kezdeti internet-dizájn sok eleme éledt fel. Szinte egy weboldal sem volt a Netscape Navigátor alatt, ami ne mutatott volna legalább egy animált GIF-et, és mostanra az internet ismét valami mozgóra szomjazik. Ez adott életet az új, cinemagraph-nak nevezett elemnek, ami az álló és mozgó képrészletek kombinációja. Használja fel ezt az érdekes újszülöttet az igazán egyedi weboldal elkészítéséhez.
Hiteles fotóanyag
Ha csak egy tanácsot fogad meg 2017-re, ez legyen az: lehetőleg kerülje a lélektelen és elcsépelt stock fotókat a weboldalán. Senki nem fog bízni a szolgáltatásában vagy termékében, ha így dekorálja azt. Készít(tes)sen saját profi fotókat vagy – ha nem túl nagy a büdzséje – használjon fel egyet a sok ingyenes képtárból, amik hiteles fotókat kínálnak valódi emberektől, igazi érzelmekkel a való világból: freeforcommercialuse, littlevisuals, picjumbo, Unsplash, lifeofpix, thestocks, imcreator
Konklúzió:
Ez a cikk nem azért készült, hogy kimerítően felsorolja a 2017-es webdizájn trendeket, hanem azzal a céllal íródott, hogy megmutassa, melyek lehetnek azok az elemek, amik egy magasabb szintre emelhetik a weboldalát, megkülönböztetve azt a sok megszokottól. Rengeteg webfejlesztő és -ügynökség készít sablonos weboldalakat és számláz értük akár 6 számjegyű összeget. Nem, nem kell feltétlenül drágának lennie egy weboldalnak ehhez – lehet, hogy elég egy kicsit átgondolni, mit szeretne, és talán adni az új, Brutális dizájn trendnek egy esélyt!
Köszönet Maxiar Firouzmand-nak az inspirációért.