A nagy honlap elemzés összesítés (458 weboldal elemzés alapján)
2017 óta segítek a magyar mikro- és kisvállalkozásoknak; ingyenes honlap elemzés szolgáltatásom keretében a legkorszerűbb eszközökkel mérem, hogy a weboldal technikai, tartalmi és népszerűségi szempontból mennyire keresőbarát. A weboldal elemzés megmutatja, miért nem tudnak az első 10 találat közé kerülni és miért drága ezeket hirdetni.
A honlap elemzés egy weboldal általában több eszközzel körülbelül 80 paraméter szerinti vizsgálatát jelenti. Ezek között vannak egyszerűek és nagyon bonyolultak is, illetve vannak könnyen és egész nehezen megvalósíthatók, és mindenképpen átnézem szemmel is a weboldalt, hogy konkrét javaslatokat tudjak küldeni a továbbfejlődésre.
2018 decembere óta nagyon beindult az igény a honlap elemzések elvégzésére, így azóta 458 weboldalt vizsgáltam meg részletesen.
UPDATE 2021 vége: Az utóbbi 1 év alatt ez a lista újabb 832 honlap elemzés eredményével bővült, így összesen 1290 weboldal elemzés készült el az elmúlt 2 évben. Ez napi átlag 3 weboldal elemzésnek felel meg, tehát kivételes a rálátásom a magyar honlapok minőségére és vevőszerző képességére.
UPDATE 2022 vége: Az utóbbi 3 évben 1.545 weboldal tulajdonosa gondolta úgy, hogy szüksége van egy weboldal SEO elemzés megállapításaira, hogy tisztába kerüljön honlapja / webshopja vevőszerző képességével.
UPDATE 2023 vége: Az utóbbi 3 évben, a recesszió ellenére is 1.301 weboldal tulajdonosa gondolta úgy, hogy fejlesztené honlapját. Ehhez a WEBTÉRÜLŐ weboldal elemzés egy hasznos első lépés.
Átnéztem
1) A technikai megvalósítás minőségét, a kódolási elveket, a weboldal sebességet, szabványosságot.
2) A tartalmi feltöltés mutatóit, azt, hogy a tartalom mennyire releváns a szolgáltatásra / termékekre nézve, azaz, hogy a tartalom mennyire érdekes a látogatók számára.
3) A népszerűségi vizsgálattal azt néztem meg, hogy a honlap mennyire ismert az interneten, és a tulajdonosa mit tesz azért, hogy a népszerűsége növekedjen, hogy minél többen látogassák meg.
4) A honlapokat mind megtekintettem felhasználói, látogatói szemmel is.
5) Felmértem a weboldalakat további eszközökkel is: GTMetrix, Google Mobilbarát Teszt, Google Pagespeed Insights. Ezek a további elemzési adatok és magyarázatuk az exkluzív 1 Órás Marketing Tanácsadás szolgáltatásom igénybevétele esetén szintén elérhetőek.
MINTAVÉTEL A WEBOLDAL ELEMZÉS ÖSSZESÍTÉSÉHEZ
A 458 honlap elemzés között jellemzően mikro- és kisvállalkozások weboldalai szerepeltek; ritkábban egyéni vállalkozók és nagyobb, multi cégek is felkerestek a kéréssel.
Jellemzően a szolgáltatóipar képviselői voltak kíváncsiak a weboldaluk ügyfélszerző képességére, de sok webáruház tulajdonosát is érdekelte, mennyire állja meg a helyét a vásárlások generálásában a weboldal.
UPDATE: 2020-ban és 2021-ben nagyon megnőtt a webshop-ok száma a járványhelyzet kihívásainak és igényeinek megfelelően. A weboldal elemzés szolgáltatás ezért erre is fókuszált ettől kezdve.
Nagyon sok volt az 1 éven belül elindított vállalkozás és weboldal; sokan voltak kíváncsiak arra, hogy az újonnan élesített honlapjuk hogyan teljesít.
(Volt néhány félkész, vagy élesítés előtt álló honlap elemzés kérés is, de őket megkértem, hogy a teljes elkészülés után keressenek fel újra.)
Túlnyomórészt a vállalkozások a saját nevükben jelentkeztek a honlap elemzésre; csak elvétve volt olyan, aki a konkurencia honlapjának teljesítményére (is) volt kíváncsi.
Sokféle technológiával készült weboldalt regisztráltak: rengeteg WordPress-alapú honlap jött (autodidakta vagy profi kivitelezésben, ingyenes vagy profi sablonnal), sok ingyenes weboldal-készítő eszköz is megjelent (Webnode, WIX), és néhány egészen profi kivitelezésű, egyedileg kódolt honlap készítője volt kíváncsi arra, hogy a külső szemlélő milyen ítéletet mond a munkájukról.
WEBOLDAL ELEMZÉS MÓDSZERTAN
A honlap elemzés elvégzéséhez a SEOSiker online eszközt használtam elsősorban, tekintve, hogy ez egy megbízható, konzisztens eredményeket és használható összefoglalókat adó szoftver. (És mert ezt a szoftvert használják évek óta Az Év honlapja pályázat elbírálásánál, ahol én a fenti különdíjat kaptam, bekerülve az ország legjobb 20 honlapja közé a pályamunkámmal.)
Időnként segítségemre volt a GTmetrix is, különösen, ha a technikai kivitelezés részleteiben mélyebbre akartam ásni.
Minden egyes honlapot megnéztem a saját szememmel is, vizsgálva a mobilbarátságot, az ergonómiát, az ügyfélélményt, a kezelhetőséget, a sebességérzetet és a GDPR-megfelelést.
A weboldalak besorolását a SEOSiker Minősített Kivitelezők számára tett ajánlások alapján fogalmaztam meg.
458 weboldal alapján készítettem egy összefoglalást arról, hogy az elmúlt 1,5 évben hogy állnak a magyar vállalkozások honlap minőség szempontjából:
A HONLAP ELEMZÉS TECHNIKAI MEGVALÓSÍTÁSRA VONATKOZÓ INDEXE
A vizsgált weboldalak 38%-a volt gyenge minősítésű, és csupán 24%-uk volt legalább jó minősítésű. Ez egyben azt is jelenti, hogy a honlapok 38%-a nem felelt meg azoknak az elvárásoknak , amit a nagy keresőmotorok (Google) és hirdetési szolgáltatók (Google és Facebook) megkövetelnek azért, hogy mérsékelt összegért tudjuk népszerűsíteni a honlapunkat, illetve az érdeklődők ne hagyják el rögtön azt.
Mottó: Ha technikailag nem megfelelő a honlapja, és vevőket akar, akkor fizessen sokat a hirdetésekért!
Hogyan javítható a technikai minőség a weboldal elemzés szerint?
- A honlapon a www.domainnév.végződés és a domainnév.végződés helyesen legyen egy weboldalként értelmezhető
- A weboldal tartalmazzon robots.txt fájlt
- A weboldal rendelkezzék sitemap.xml fájllal (oldaltérkép). A sitemap.xml fájl megkönnyíti a keresőrobotok számára a weblapja oldalainak feltárását
- A weblapnak ne szerver általi 404-es hiba oldala legyen, hanem saját
- A weboldal használja ki az Open Graph protokoll lehetőségeit
- A honlapon legyen implementálva mikroformátum vagy mikroadat
- A weboldal html forráskód állománya legyen tömörítve gzip-pel
- Használjon biztonságos (https) kapcsolatot
- A megnézett oldalakon ne találjunk védtelen e-mail címet a tartalomban
Ezekkel a javításokkal már nagyot lehet lendíteni a honlap technikai megítélésén:
- Biztonságos https:// kapcsolat beállítása
- Mikroformátum és mikroadat beállítása
- Oldaltérkép (sitemap.xml) beállítása
- Robots.txt beállítása
- Gzip tömörítés alkalmazása
TARTALMI KIVITELEZÉS
A tartalmi kivitelezés terén a honlapok 51%-a esett a gyenge kategóriába (a legalább jó megvalósítás itt is, hasonlóan a technikai kivitelezéshez, 21% körül alakult). Fontos, hogy a webfejlesztő ne csak arra törekedjen, hogy legyen egy szép honlap. Ne álljon itt meg a dolog, hanem foglalkozzanak tovább a honlappal, mert azt a weboldalt majd valakik olvasni akarják.
Mottó: Készíttessen egy honlapot, de utána soha ne hagyja el!
Hogyan javítható a tartalmi minőség?
- A honlapon legyen title tag (oldalcím) beállítva
- A weblapon használjunk meta description tag-et (leírást)
- A weboldal tartalmában az oldal céljának megfelelő kulcsszavakból (title, description, címsor) legyen legalább egy olyan, amit 2% feletti arányban használ
- A weboldali tartalom leggyakrabban használt szavai legyenek relevánsak az oldal profiljaként beállított cím és leírás szavaival
- A szövegben legyen H1 címsor
- Az oldalon a kereső találjon belső linket, azaz másik saját bejegyzésre mutató linket
- A weblapon a legnagyobb kép mérete ne legyen túl nagy
- Az oldal mérete ne legyen túl nagy, mert az lassítja a betöltődést
- A Google PageSpeed Insights tesztje alapján a weboldalakban sok teljesítmény gyorsítási technológiát lehet még alkalmazni, az oldal legyen optimalizált
- Az oldal legyen mobilbarát, azaz a betűméret nagyítás nélkül legyen olvasható, illetve a menük legyenek szintén nagyítás nélkül olvashatók
Ezekkel a gyors javításokkal már sokat lehet lendíteni az oldal tartalmi megítélésén:
- Képek optimalizálása
- Gyorsítótár beállítása
- Címsor, metaleírások beállítása a főoldalra és minden aloldalra
- Mobilbarát nézet / sablon beállítása
NÉPSZERŰSÉGI VIZSGÁLAT – A HONLAP ELEMZÉS GYAKRAN ELHANYAGOLT RÉSZE
Az elemzett honlapok összesen 62%-a nem volt jól ismert az interneten, amiből azt láttam, hogy a weboldal elkészülte után sokan úgy gondolják, hogy az majd magától fogja hozni az érdeklődőket.
Mottó: Ne várja, hogy a sült galamb berepüljön a szájába; weboldala az élesítés után is maradjon egy élő, folyton változó és bővülő kirakata a vállalkozásának!
A leggyakrabban elkövetett népszerűsítési hibák:
- Igazából a “nem elkövetés” – hogy nem csinálunk semmit, a legrosszabb lehetséges taktika
- A weboldalra kevés link mutat más weblapról
- A honlap még nincs regisztrálva a Google Analytics programban
- A honlap twitter fiókja nincs lefoglalva, vagy nincs összekötve a weboldallal
- A honlap Facebook / Instagram fiókja nincs lefoglalva, vagy nincs összekötve a weboldallal
- A weblap és cég nem szerepel a YouTube közösségben, vagy az oldalán nem használ erre utaló hivatkozást
Ezekkel a gyors javításokkal már sokat lehet lendíteni az oldal népszerűségén:
- Facebook-oldal létrehozása, és ott heti 3-4 poszt megosztása
- Heti 1 keresőoptimalizált blogcikk létrehozása a weboldalon
- Google Ads (régi nevén Google AdWords) hirdetés indítása
- A honlapra mutató néhány link elhelyezése releváns gyűjtőoldalakon