Barion Pixel

Oldalélmény – az új Google értékelési szempont

 Kategória: Keresőoptimalizálás

Május elején a Google bejelentette a Web Vitals-t – egy új értékelési szempont-rendszert a webhelyek sebességének és felhasználói élményének mérésére. A múlt héten a Google bejelentette, hogy ezek a mutatók a fő algoritmusfrissítésbe fognak bekerülni, amivel majd új módszerekkel ítélik meg és rangsorolják a webhelyeket az általuk kínált oldalélmény alapján.

Ez a frissítés várhatóan 2021-ben érkezik meg. [UPDATE: májusban]

Oldalélmény, mi az?

Egy ideális világban Ön rákattint egy linkre a keresési eredmények között, és a megfelelő oldal azonnal megjelenik. De mindannyian tudjuk, hogy ez egy szép álom. Az évek során a honlapok mérete csak növekedett, és a JavaScript (ami animálja a tartalmakat) népszerűsége egyre összetettebbé és nehezebbé tette őket. Még villámgyors internetes kapcsolat használata esetén is egy weboldal betöltése lomha lehet. A felhasználók számára az oldalak betöltésére várakozás így elég stresszessé válik. Nem is beszélve arról, hogy az egyes weboldalak olyan zavaros kialakításúak, hogy a látogató végül nem is kattint tovább.

A webhelyek teljesítményének optimalizálása évekig többnyire a sebesség optimalizálását jelentette. A betöltési idő azonban csak az egyenlet egyik része, a másik részt pedig nehezebb meghatározni és mérni. Ez arról szól, hogy a felhasználó hogyan élte meg ezeket – az oldallátogatáskor őt ért – hatásokat. Lehet, hogy a webhely a mérések szerint gyors, de gyorsnak is érezhető? Ezért ideje alaposan áttekinteni az oldalélményt.

A Google szerint: „A nagyszerű oldalélmény lehetővé teszi az emberek számára, hogy többet elérjenek és mélyebben elmerüljenek a tartalomban; ezzel szemben a rossz oldalélmény akadályozhatja azt, hogy a látogató az oldalon megtalálja az értékes információkat.”

Lépjen be a Web Vitals világába

2020 május elején a Google bejelentette a Web Vitals-t – egy alaposan kidolgozott új mérőszám-halmazt, aminek segítségével bárki meg tudja határozni, a webhelyét hol kell javítani. Ezen új mérőszámok között van egy olyan mutatókészlet, amire minden webhelytulajdonosnak összpontosítania kell. Ez az úgynevezett Core Web Vitals.

Mindegyik Core Web Vital az oldalélmény építőkockáinak egy meghatározott részét vizsgálja meg, és együtt segítenek mind a Google-nak, mind Önnek a webhely észlelt élményének megértésében. A Core Web Vital minden olyan Google eszközben elérhető, amelyek mérik az oldalélményt.

A Core Web Vital idővel fejlődik, és később meg is újulhat. A Google 2020-ra három konkrét fókuszpontot határozott meg:

  • Betöltés,
  • interaktivitás,
  • vizuális (megjelenítési) stabilitás.

Ezek a fókuszpontok három új mutatónak felelnek meg:

LCP, vagy a legnagyobb tartalom megjelenése: Ez a mutató megmutatja, mennyi ideig tart a nézetablakban látható legnagyobb tartalomelem betöltése.
FID vagy első beviteli késleltetés: A FID megvizsgálja, hogy meddig tart a böngésző számára, hogy válaszoljon a felhasználó által először kiváltott interakcióra (például egy gombra kattintásra).
CLS vagy kumulatív elrendezés-eltolódás: Ez az új mutató a képernyő mozgásának százalékos arányát méri, amelyet a mozgás érint – azaz ugrálnak-e a dolgok a képernyőn?

oldalélmény mutatók

Mint látja, ezek az új mutatók nem csupán azt vizsgálják meg, hogy milyen gyorsan tölt be valami. Azt is megnézik, mennyi ideig tart, mire az oldalelemek felhasználhatóvá válnak (pl. egy gomb megnyomhatóvá válik). A kumulatív elrendezés-eltolás (CLS) a csoport leginkább előremutató gondolata. Ennek semmi köze nincs a sebességhez, de megakadályozza a rossz felhasználói élményt – mint például egy rossz gomb megnyomása, mert egy hirdetés a végső pillanatban betöltődött és elugrasztotta az egerünk vagy mutatóujjunk alól a kívánt gombot. Gondoljon bele, hogy érez, amikor mindez megtörténik? Nagyon bosszantó, igaz?

Mutatok egy élő példát; ez az oldal nálam biztosan “kiveri a biztosítékot” CLS-szempontból. Annyi hirdetés, link és beágyazott tartalom van rajta, hogy ember legyen a talpán, aki képes megtalálni a lényeges tartalmat (a rövid videó-jelenetet) rajta, majd elsőre rá is tud kattintani: Raikkönen – kormány és kesztyűk!

internetes ügyfélszerzés, SEO tanácsadás

SEO tanácsadás cégvezetőknek

  • Kiszervezné a napi több órás SEO-tevékenységét?
  • Új vállalkozást indított 1 éven belül?
  • Megelőzik a versenytársai a találati listában?
  • Új piacokra készül betörni?

internetes ügyfélszerzés, SEO tanácsadás

SEO tanácsadás cégvezetőknek

  • Kiszervezné a napi több órás SEO-tevékenységét?
  • Új vállalkozást indított 1 éven belül?
  • Megelőzik a versenytársai a találati listában?
  • Új piacokra készül betörni?

Korábbi cikkek

Egyetért? Más a véleménye? Szóljon hozzá a témához!

keresőoptimalizálás szakértő, honlap elemzés seo szakértő, weboldal elemzés, seo tanácsadó, kulcsszókutatás, oldalon belüli optimalizáláshirdetési stratégia döntéshozó