Barion Pixel

A weboldal fejlesztés tanulságos esetei

 Kategória: Dizájn, Keresőoptimalizálás, SEO, Üzlet, Weboldal technológia

A céges weboldal fejlesztés szinte minden SEO tanácsadáson megjelenik igényként – a leggyakrabban a meglévő honlap javításából kiindulva.

Ez az a terület, ahol a leginkább reálisan gondolkodó megrendelők is gyakran eltévednek.

50+ weboldalt és webáruházat készítettem, és itt az ideje, hogy felkészítsem a döntéshozókat, mire számíthatnak egy ilyen projekt során.

Hogyan lehet elkerülni a rossz irányokat, a soha véget nem érő projekteket, és az alaptalan félelmek által vezérelt rossz döntéseket? Azokat, amik sokszor több hónaps, vagy akár éves csúszást és sok pénz felesleges elégetését okozzák a weboldal fejlesztés ígéretes eredménnyel kecsegtetőnek induló folyamatában.

Ha weboldal fejlesztés előtt áll, akkor az alábbi tanulságos esetek megszívlelése rendkívül hasznos lesz az Ön számára!

Nemcsak a nagy csapdákat fogja tudni elkerülni, hanem jobbat, szebbet, és üzletileg is megtérülőbb weboldalt fog kapni és használni tudni a végén.

1. tévedés: A weboldal fejlesztése majd egyszer befejeződik

Sokan véges projektnek látják a weboldal fejlesztés folyamatát, a weboldalt pedig statikusnak. Pedig az egész internet lényege a bővülés, a megújulás, a friss tartalmak és a gyors változás.

Ez azért káros szemlélet, mert a “végleges” weboldalt maguk elé képzelő döntéshozók már a csak jóval később, akár majd csak egy év múlva fontossá váló funkciókat is képesek különösebb átgondolás nélkül beleálmodni a weboldaluk legelső változatába.

Volt olyan ügyféljelöltünk, aki egyéni szakértőként azonnal webshopot akart a honlapjára. Igazából pénzt csinálni és márkát építeni elég lett volna egy egyszerűbb, feliratkozó űrlapos honlap is, ami először csak utalásos és Paypal fizetéssel működött volna.

Tanulság: Ha prémium, full-extrás weboldalt akar, akkor az több kisebb fejlesztési projekt lesz, és nem egyetlen nagy! Az elején jobb, ami kevesebb, de minőségi, és működik. Az ilyen weboldal ugyanis pénzt hoz, márkát épít és a célcsoport megszereti.

2. tévedés: Amikor a weboldal készen van, akkor már nem változik soha többet

Ez rokona az előző tévedésnek. Egy honlap folyamatos tartalombővítést, funkció-fejlesztést és karbantartást igényel. Mivel a weboldal rendszere frissül, a bővítményei elavulnak, biztonsági rések keletkeznek, a fizetési rendszerek megváltoznak (pl. a 3DSecure 2020 őszén), menteni kell stb. A weboldal fejlesztés nem egy véges projekt, hanem egy folyamatos feladat.

Tanulság: Ne tekintse állandónak a weboldalt: legyen már az elejétől kezdve embere a fejlesztésre, bővítésre, mentésekre és frissítésekre. Igen, ez pénzbe fog kerülni – de legalább folyamatosan profi weboldala lesz, és ez még mindig olcsóbb, mint baj esetén visszaállíttatni egy korábbi változatot, és még mindig hasznosabb, mint egy statikus weboldalért kidobni többszázazer forintot.

3. tévedés: Miután átadtam a weboldalt, akkor jön a “tanítsd be XY-t, aztán majd mi kezeljük…”

Van döntéshozó, aki azt hiszi, hogy a weboldal fejlesztés-karbantartás képességét, hanem egy online marketing szakértő összes szakmai készségét át lehet adni egy kétórás gyorstalpaló keretében XY-nak, rendszerint egy hirtelenjében kijelölt asszisztensnek. XY-t ez teljesen jogosan halálra rémíti! Többször tapasztaltam ezt előben, és megéltem a kétségbeesett telefonhívásokat, e-maileket, amikor “eltűnt a gomb onnan, ahol eddig volt”.

Tanulság: Még a tartalomfeltöltés viszonylag egyszerű feladata is feltételez némi jártasságot a SEO területén. Ha nincs ilyen jártasság a cégben, akkor ebben szívesen segítek. Jól körülhatárolt feladatkört XY így magabiztosan el fog tudni látni. XY nyilván nem fogja tudni a weboldal fejlesztés meg a másik 4 szakma minden finomságát elsajátítani, de erre ott vannak a specialisták, akiknek ez a dolguk.

4. tévedés: “Akkor inkább saját fejlesztő, ha amúgy is állandóan fejleszteni kell”

Azoknál a cégeknél, ahol az online értékesítés érdeklődőszerzés nem magasabb az árbevétel 50%-ánál, nem éri meg a weboldal fejlesztés feladatára belsős embert alkalmazni.

Mégis, láttam olyat, ahol az egyik tulajdonos-ügyvezető toldozta-foldozta a weboldalt.

A “belsős fejlesztő” esetében működik a kontraszelekció, ahogy azt ez az összehasonlító táblázat is mutatja:

Tapasztalt Külsős Fejlesztő Lelkes Belsős Fiatal Fejlesztő
Különböző iparágakból van tapasztalata Összekattintgatott már ingyenes sablonból egy oldalt a nagybátyja cége számára
Csapatban dolgozik; nemzetközi fejlesztői hátországa van. Egyedül dolgozik; nincs kitől tanulnia; nem tud ehhez elég jól angolul sem.
Komplex és nem olcsó hatékonyságjavító eszközöket használ. Nincs semmilyen projektirányítási rendszere, mert nem is látott még ilyet.
Szakértő, aki más szakértőkkel kooperál. Grafikusokkal, webdizájnerekkel, szövegírókkal, kommunikációs szakemberekkel, SEO specialistákkal. Már résztvett egy 4000Ft-os tanfolyamon, ami miatt úgy gondolja, mindenhez ért, de valójában semmihez sem ért igazán.
Egyszerre több projekten dolgozik. “Látott már rendszert összeomlani – ezeket nevezzük szakértőknek.” Nem dolgozott más projekten, ezért ezt az egyedüli projektet is elunja hamar.

Azok a Lelkes Fiatalok, akik kemény munkával mégis kiképzik magukat Fejlesztővé, azok nagyon hamar lelépnek a cégtől, mert ha tényleg jók, akkor nem valószínű, hogy az Ön weboldalát tekintik a karrierjük csúcsának, amit életük végéig toldozgatni szeretnének.

Tanulság: A nagyobb kapacitással rendelkező jó cégek is kiszervezik a weboldal fejlesztését; mert ez inkább marketing, mint IT feladat.

5. tévedés: “Ha kiszervezném a weboldal fejlesztését, akkor nincs ráhatásom a fejlesztés gyorsaságára”

Sokan érzik úgy, hogy egy szakértővel lassabban megy a munka, mintha egy belsős fejlesztőt közvetlenül dirigálnának. Ez így is van, mert egy profi, tapasztalt webfejlesztő és marketing csapat alaposan megfontolva választja ki a szükséges módszereket és kapcsolja össze az Ön üzleti érdekeivel.

Tanulság: Nem a profik által készített weboldal fejlesztése a lassú, hanem Ön egyszerűsíti le fejben a folyamatot, ugyanis nem lát igazán a mélyére. Egy gyakorlott szakember vagy csapat többet kérdez, több döntést igényel, ötletei, javaslatai vannak. Ezzel azonban Ön egyáltalán nem veszíti el a kontrollt csak azért, mert nem hajtják végre kérdés nélkül a rossz döntéseit, vagy mert sok részletre kiterjedő döntést kipasszíroznak Önből – épp ellenkezőleg: Azáltal kerül kontrollba a weboldala felett hosszabb távon, hogy tudja, mit miért csinál és biztos lehet benne, hogy a hibás döntéseire visszakérdeznek. Ha el tudja engedni a kontroll illúzióját, a jutalma a valódi kontroll lesz!

6. tévedés: Amikor kész a weboldal fejlesztés, akkor jöhet a marketing

Nagyon sok olyan vállalkozó jelentkezik online marketing tanácsadásra, akik szerint

“Kész a weboldal fejlesztés, most jöhet a marketing!”

A weboldalt az illető persze megpróbálta megoldani egy jószándékú segítségével, aki pár sablonos weboldalt már összekalapált (azaz az ingyenes sablonban lecserélte a szövegeket úgy-ahogy), de akinek semennyi köze sincs a marketinghez. Esetleg ugyanezt a “minőséget” fejlesztőcéggel csináltatta drágán, ahol pont ugyanúgy kevés vagy semennyi marketing szakértelem volt.

Sajnos sokszor olcsóbb nulláról új weboldalt fejleszteni, mint a marketing szempontokat nem figyelembe vevő honlapot módosítgatni. Kifejezetten rossz érzés, amikor rögtön az elején csalódást kell okozni az ügyfélnek, de sajnos egy alkalmatlan weboldallal nem lehet sikeres online marketinget folytatni. Ritka (de ilyen is előfordul), hogy mégis fel lehet fejleszteni egy kevéssé átgondolt oldalt egy utólagos, a cégre szabott marketing terv alapján.

Tanulság: Marketing szakember nélkül ne álljon neki a weboldal fejlesztés nagyon is összetett feladatának. A fejlesztő abban érdekelt, hogy kész legyen a honlapja. A marketing szakértő abban érdekelt, hogy megtérülő legyen a honlapja, mert a szakértőnek pénzügyileg csak a hosszú távon megmaradó ügyfél éri meg.

7. tévedés: “A weboldal jó-ha-van, de most épp nincs jobb ötletünk, úgyhogy inkább legyen, mint ne.”

Az inkább szóban benne van minden, ami miatt a végeredmény egy nagy rakás ürülék lesz. Fejlesztő legyen a talpán, akiben van annyi tartás, hogy az ilyen felkérést vissza tudjon utasítani. Sajnos sokan vannak olyanok, akiknek mindegy, mit, de megcsinálja, aztán utána az özönvíz. Ugyanis egy korrekt weboldal az online arculat központi eleme, és a cég működésének leképeződése és hajtóereje.

Egy ügyféljelöltnél például felmerült egy jó gondolat, hogy a webshop-ot össze kellene kötni SAP-val, leképezendő és automatizálandó a cég több adminisztratív folyamatát. Mivel a felkért SAP-tanácsadó cég ellinkeskedte a bevezetést, és még csak az ügyfél folyamatait sem mérte fel rendesen, az lett (volna) a dolog vége, hogy készüljön egy új honlap a régi, statikus weboldal helyett, de úgy, hogy “ne nagyon legyen összekapcsolva az SAP-val”. Így pont az eredeti cél és motiváció veszett volna el, ha elindul a projekt.

Tanulság: Ne csak a 20 éves honlapja ronda kinézete miatt kezdjen bele a weboldal fejlesztés folyamatába, mert az ilyen projektek egy szebb, de még mindig ugyanúgy nullát termelő honlap szokott a vége lenni. Határozza meg, hogy mit szeretne elérni üzletileg, és rendelje ennek alá a fejlesztést.

8. tévedés: Élesítés után a weboldalnak azonnal hoznia kell a vevőket

Ritkán bár, de előfordul, hogy egyik pillanatról a másikra beindul a vevőszerzés egy új honlapon, a legtöbb weboldal fejlesztés után időbe kerül, míg lesz értékelhető mennyiségű forgalom. Jellemzően a B2B-ben sokszor még hónapokig, fél évig sincs semmilyen megtérülés, de azért az elérési mutatók közben kúsznak egyre felfelé.

Tanulság: A marketing középtávú stratégia. Amennyiben úgy dönt, hogy az online térben is profinak akar látszani, akkor készüljön fel rá, hogy ez egy folyamat, aminek a weboldal fejlesztés és az oldal élesítése csak egy korai mérföldköve.

9. tévedés: “A mi célcsoportunk nem nézeget weboldalakat / Én utálom az internet online világát”

A valóság az, hogy az 50+-os digitális bevándorlók is aktívan használják az internetet, a keresőket és a közösségi platformokat, és nekik se mindegy, hogy milyen felhasználói élményt kapnak.

Tanulság: Az online világot nem kedvelő döntéshozók szokták a tagadást választani a weboldal fejlesztés számukra teljesen ismeretlen és emiatt félelmetesnek tűnő terepe helyett. Akik előrelátóbbak, azok rábízzák az egészet egy szakemberre, a többiek általában húzzák lefelé magukkal a céget is, így előbb-utóbb vagy lecserélik őket, vagy tönkremennek cégestül.

10. tévedés: Weboldalra csak online vállalkozásoknak van szüksége

Irodára sem csak az ügyvédeknek van szükségük és számítógép sem kizárólag a programozóknak kell. Sok esetben akkor is kell weboldal, ha nincs vevőszerző képessége, viszont a szakterület olyan, hogy a potenciális ügyfelük meg fogja nézni a névjegyre nyomtatott webcímet az interneten is. Még egy jó minőségű webnévjegy is jobb a semminél, és legalább az elérhetőségek megtalálhatók rajta.

Tanulság: Ma egy vállalkozást az alapján is megítélnek, hogy mennyire aktív az online térben, így weboldal fejlesztés nélkül egyszerűen nem lehet létezni.

ÖSSZEFOGLALÁS

Ha weboldal fejlesztés előtt áll, akkor koncentráljon elsősorban az üzleti célokra.

Azzal sincs egyedül, ha nem ért az online-hoz, és fél attól, hogy ez majd kiderül a marketingesekkel dolgozva. Ez teljesen természetes jelenség, több ilyen ügyfelünk is van. A lényeg az érthető közös nyelven van. Az online világ egyre bonyolultabb, drágább és a verseny is egyre nagyobb – de még mindig lehet jól csinálni, márkát építeni, vevőket szerezni.

internetes ügyfélszerzés, SEO tanácsadás

SEO tanácsadás cégvezetőknek

  • Nincs ideje a SEO-val foglalkozni egész nap?
  • Nem érti, miért esett vissza a látogatók száma?
  • Megelőzik a versenytársai a találati listában?
  • Nem tudja, miért nem jelenik meg a fő kulcsszavaira a honlapja?

internetes ügyfélszerzés, SEO tanácsadás

SEO tanácsadás cégvezetőknek

  • Nincs ideje a SEO-val foglalkozni egész nap?
  • Nem érti, miért esett vissza a látogatók száma?
  • Megelőzik a versenytársai a találati listában?
  • Nem tudja, miért nem jelenik meg a fő kulcsszavaira a honlapja?

Korábbi cikkek
marketingigazságERP-bevezetés